Home » 01.05 – Billy Elliot

01.05 – Billy Elliot

27332532_10155776992790465_9216976603255822375_n

”Just because I like ballet doesn’t mean I’m a poof, you know.”

I 1984 og 1985 var Storbritannia rammet av gruvearbeiderstreik. Thatcher var statsminister og ville kullindustrien til livs. Dette gikk åpenbart ut over arbeiderklassen, så de satte i gang streiken som regnes som en av de mest skjellsettende hendelsene i den britiske arbeiderbevegelsens historie. Men konflikten førte også til fagbevegelsens død, noe vi fortsatt ser dype spor etter den dag i dag. Når hverdagslivet er et slit, kan det være fint å søke tilflukt i hobbyer som litteratur, film … eller dans.

Billy Elliot er en 11 år gammel gutt som vokser opp i Nord-England midt under den store gruvearbeiderstreiken. Moren er død, så Billy bor hos bestemoren sammen med faren og storebroren. De sistnevnte spiller en sentral rolle i arbeiderbevegelsen og er det man kan kalle stereotypiske engelske arbeidskarer. Faren betaler for at Billy skal ta boksetimer, noe gutten synes er helt ok. En dag må han bli igjen fordi han skal levere nøklene til læreren som skal bruke lokalet etterpå til ballettundervisning. Billy blir fascinert av dansen og prøver seg frem på egen hånd i skjul. Læreren oppdager Billys talent og oppfordrer ham til å fortsette. Men hva vil skje om faren får greie på at sønnen brenner for klassisk dans mer enn noe annet?

Billy Elliot grows up in England during the strike against Thatcher’s closure of the British coal mines (1984-1985). His father and brother are both coal mine workers and fight every day for their rights and to have food on the table and money enough so Billy can take boxing lessons. But what happens when they find out that he skips his lessons only to attend a ballet class for girls?

Regi og manus: Stephen Daldry. Manus: Lee Hall. Storbritannia, 2000. MPLC, farger, 1t 51min. Engelsk tale, norske tekster. Foto: Brian Tufano. Musikk: Stephen Warbeck. Med: Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.