Home » Forgotten Silver

Forgotten Silver

Forgotten SilverTittel: Forgotten Silver
Originaltittel: Forgotten Silver
Manus: Costa Botes og Peter Jackson
Foto: Alun Bollinger og Gerry Vasbenter
Musikk: Duncan Davidson
Medvirkende: Peter Jackson, Costa Botes, Marguerite Hurst, Jeffrey Thomas m.fl.
Produksjonsår: 1995
Nasjonalitet: New Zeland
Språk: Engelsk tale
Spilletid: 53 min.
Visningsformat: 35mm

Det er ikke sølv alt som glimrer

Dette er en vanskelig film å skrive om uten å spolere alt for de uinnvidde. Derfor tar denne teksten utgangspunkt i at de fleste som leser dette allerede kjenner til premisset rundt den: Forgotten Silver er en eneste stor bløff, en dokumentar uten noen egentlige dokumentariske egenskaper, et resultat av at regissørene Peter Jackson og Costa Botes satte seg som mål å lure New Zealands befolkning til å tro at landet har hatt en lengre filmfaglig tradisjon enn hva som egentlig er tilfelle.

Jackson og Botes’ fortelling om stumfilmpioneren Colin McKenzie, som angivelig utviklet tidlige former for både fargefilm og talefilm, fikk en nokså kontroversiell første visning på New Zealandsk TV. Den ble presentert som en seriøs og autentisk dokumentarfilm, og Colin McKenzie rakk å bli en form for nasjonalhelt før Jackson og Botes rett og slett fikk panikk og valgte å fortelle sannheten. Dette skapte harme hos mange filmentusiaster som følte seg lurt.

Historien er som følger: Jackson finner en bunke med utgamle filmruller i et skur i hagen til sin mors gamle nabo. Blant disse finner han bevis for at New Zealand ikke lenge etter Lumière-brødrenes tid hadde sin egen auteur i nevnte McKenzie: en ung mekaniker som tidlig utformet helt særegne tekniske og narrative nyvinninger i filmfaget. McKenzie filmet New Zealands første forsøk med flymaskiner (som med hans bilder viser seg å stamme fra før brødrene Wrights tid), satte en tidlig standard for filmen som narrativt medium med en talefilm fylt av kinesiske samuraikrigere, og gjorde mellom slagene flerfoldige klipp med slapstickhumoristen Stan the Man – hans største inntektskilde. Hans magnum opus var imidlertid storfilmen «Salome» – en bibelsk historie som tok ham over ti år å fullføre for så å aldri se dagens lys. Jackson tar med seg et filmcrew inn i jungelen for å lete etter settene fra denne filmen, og finner i prosessen McKenzies siste arbeid: en samling videomateriale filmet med håndholdt kamera fra den spanske borgerkrigen.

Man kan si mye om en dokumentar som overhodet ikke har noen form for sannhetsgehalt – en slik film kan sies å være uærlig, bespottende, fullstendig meningsløs. Forgotten Silver er på sin side rent pølsevev, men til bløff å være er den utrolig underholdende: den er en dokumentar om dokumentarfaget i seg selv, en ekstremt poengtert parodi på samtidige dokumentarteknikker, eksemplifisert av rolig, avmålt narrasjon, talking heads- intervjuer med filmeksperter, oppskalering av kunstig falmede svart/hvitt-fotografier fra McKenzies oppdiktede barndomstid. I tillegg balanserer den hele tiden på en knivsegg mellom det hysterisk morsomme og det fengslende og tidvis rørende.

Imidlertid viser også all den positive oppmerksomheten filmen fikk før bløffen ble avslørt at den fungerte som en nasjonssamler, et vitnesbyrd om en nasjonal filmhelt ingen visste eksisterte. Colin McKenzie ble i en kort periode et symbol New Zealand kunne være stolt over. Om Jackson selv har klart å oppnå denne statusen kan diskuteres, men med Forgotten Silver viste han at det ligger mer til dokumentarfilmfaget enn bare å fortelle sanne historier.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.