Home » Sweetie

Sweetie

Sweetie 4Tittel: Sweetie
Originaltittel: Sweetie
Manus: Jane Campion
Foto: Sally Bongers
Musikk: Martin Armiger
Medvirkende: Geneviève Lemon, Karen Colston, Tom Lycos, Dorothy Barry, Michael Lake m.fl.
Produksjonsår: 1989
Nasjonalitet: Australia
Språk: Engelsk, norske undertekster
Spilletid: 97 min.
Visningsformat: 35mm

Sursøt saus

Kay lever et liv bundet opp av overtro og tvangstanker. En dag oppsøker hun en spåkone som leser ut fra en tekopp at Kay kommer til å en møte mann som vil få stor betydning for hennes liv, men som også har et spørsmålstegn i pannen. Ikke lenge etter står hun ansikt til ansikt med Louis. Den svarte føflekken over øyenbrynet sammenfaller perfekt med en flik av håret hans og danner tegnet i pannen. Kay mener de er skapt for hverandre og forfører ham umiddelbart på parkeringsplass nr. 13, selv om han samme dag har fridd til en annen kvinne. Kay og Louis har det fint sammen i 13 måneder, inntil han en dag planter et tre i bakgården som et symbol på deres kjærlighet. Kay har et problematisk forhold til planter. Som om ikke det var nok dukker plutselig Kays mentalt ustabile søster Dawn opp, et «kjært» barn med flere navn, også kalt Sweetie. Hun viser seg å være Kays rake motsetning – ifølge Kay er hun barnslig, egoistisk og kanskje djevelen selv. Sweeties destruktive og primitive oppførsel sliter på hele familien, men etterhvert som handlingen utvikler seg blottes ikke bare Sweeties dysfunksjoner, men hele familiens skavanker. Til tross for filmens dystre tema har den mye å by på, noe som gjør den munter og underholdende. Rollefigurene er satt på spissen, og kontrastforholdene mellom Kays rigide tvangstanker og Sweeties utagerende oppførsel skaper en saus av forviklinger og komiske situasjoner.

Sweetie er Jane Campions debutfilm, som hun fikk sitt gjennombrudd med på filmfestivalen i Cannes i 1989. Campion er også spesielt kjent for den Oscar-belønnede filmen The Piano (1993). Den handler om en stum kvinne som blir giftet bort til en rik plantasjeeier. Sammen med sin datter og sitt kjære piano blir de sendt til New Zealand, og det blir dramatikk da det oppstår søt musikk mellom kvinnen og en arbeider på plantasjen.

Som regissør arbeider Campion grundig, og lite overlates til tilfeldighetene. Sweetie er et prakteksempel på dette. Det lekes med kameravinkler, farger, foto og ikke minst med hva som plasseres foran kameraet. I en av filmens første scener, hvor Kay besøker spåkonen, er det forbausende å se hvor mange blomsterelementer det er mulig å integrere inn i en scene. Sweetie er en film som mange vil ha glede av å se flere ganger, om så bare for å fange opp alle de latente betydningene som gir filmen en dypere mening.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.