Home » Drowning By Numbers

Drowning By Numbers

vlcsnap-2014-01-19-18h11m25s97Tittel: Drowning By Numbers
Manus: Peter Greenaway
Foto: Sacha Vierny
Musikk: Michael Nyman
Medvirkende: Joan Plowright, Juliet Stevenson, Joely Richardson, Bernard Hill, Jason Edwards m.fl.
Produksjonsår: 1988
Nasjonalitet: Storbritannia/Nederland
Språk: Engelsk tale, norske undertekster
Spilletid: 119 min.
Visningsformat: 35mm

«ONE – ANTARES, TWO – CAPELLA, THREE – CANOPUS»

Handlingen i Drowning by Numbers drives frem av tre generasjoner kvinner, alle ved navn Cissie Colpitts, som drukner sine ektemenn på tre forskjellige måter. Den eldste Cissie dreper sin notorisk utro mann i badekaret, den mellomste Cissie drukner sin mann i sjøen etter en krangel, mens den yngste drukner sin mann etter sterk påvirkning fra de to andre. For å skjule mordene forfører de den lokale rettsmedisineren Madgett, som har et godt øye til både moren, datteren og niesen. Det ligger hele tiden psykoanalytiske undertoner og lurer mellom Madgett og de tre Cissiene, noe som Greenaway fremstiller på en erotisk, men også humoristisk og grotesk måte.

Drowning by Numbers er et sofistikert og fantasifullt eventyrdrama med en makaber gotisk vri, lesset med puslespill og syns- og hørselsopplevelser. I hver enkelt scene har Greenaway gjemt vekk ett eller flere nummer, noen ganger synlig, andre ganger er de vanskeligere å finne. Om tallene har noen annen betydning enn å fungere som en filmatisk lek, får være opp til hver enkelt å avgjøre. Mange vil nok uansett hevde at tallenes orden og uorden fungerer som labyrinter med mening, overlesset med metaforer og symboler.

I tillegg til tallene spiller vannet en viktig rolle. Vannet er følelsenes element, åsted for mord og elskov. Filmens handling drives fremover av vann og drukning. Karakterene druknes i ekteskapet, familielivet og kjønnslivet, de drukner hverandre – og seg selv – mer og mer, for hver dag som går. Vi kan også si at Greenaway drukner seg selv i et filmatisk spill, og at han drukner seeren med seg i leken.

Før Greenaway begynte å lage film var han aktiv som kunstmaler. Filmene hans er tydelig påvirket av renessansen og barokken, og han beveger seg ofte utenfor filmens konvensjonelle rammer når han henter inspirasjon fra andre kunstformer og medier. Dette har tydelig påvirket hans fascinasjon for å produsere film med fokus på form fremfor et tydelig narrativ. Det slående visuelle designet og den forseg-gjorte iscenesettelsen overskygger vanligvis det meste som har med handling å gjøre. Vanlige trekk i Greenaways filmer er stramme komposisjoner av scenene hvor vi eksponeres for kontraster av kostyme og nuditet, natur og arkitektur, møbler og mennesker, seksuell nytelse og den smertefulle død. Drowning by Numbers er intet unntak.

I Drowning by Numbers benytter Greenaway det at tallene er alle tings opprinnelse og universets underliggende harmoni til å skape en meget kompleks film. Det som i virkeligheten står på spill, er nettopp ritualene, gjentakelsene og tallrekkenes evne til å ordne en ukjent og skremmende virkelighet. Hvis du er forberedt på å se noe annet enn tradisjonelle filmfortellinger er det bare å begynne nedtellingen til visningen av dette visuelle mesterverket.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.