Home » Funeral Parade Of Roses

Funeral Parade Of Roses

funeralparade05Originaltittel: Bara no sôretsu
Manus: Toshio Matsumoto
Foto: Tatsuo Suzuki
Musikk: Jôji Yuasa
Medvirkende: Pîtâ, Osaumu Ogasawara, Toyosaburo Uchiyama, Don Madrid m.fl.
Produksjonsår: 1969
Nasjonalitet: Japan
Språk: Japansk tale, engelske undertekster
Spilletid: 105 min.
Visningsformat: DVD

Vil du plukke blomsten min?

Vi befinner oss i Japan på slutten av 1960-tallet. De sosiale normene er under oppbrudd og seksuelle mønstre og holdninger forandres. Tidligere var det sjeldent at man så homser, «drag queens» og transvestitter gatelangs i Tokyo, men etter hvert begynte det sakte men sikkert å vokse seg frem et distinktivt undergrunnsmiljø. Dette ble den store inspirasjonen for regissør Toshio Matsumoto da han planla å lage Funeral Parade of Roses. Filmen er også en løs adapsjon av myten om Ødipus Rex, hvor Ødipus dreper sin egen far og ender opp med å gifte seg med sin mor. Matsumoto har derimot vendt på historien, slik at i filmen dreper den transseksuelle hovedpersonen, Pîta, sin mor slik at han kan ha seksuell omgang med sin far. Dette er den underliggende historien for filmen, men Funeral Parade of Roses er først og fremst en skildring av «drag queen»-miljøet, deres utesteder, deres relasjoner, rivaliseringer og sexliv.

Filmen befinner seg i krysningspunktet mellom å være en dokumentar og en fiktiv film. I mange scener er det vanskelig å si hva som er skuespill og hva som er virkelige dokumentasjoner. I casting-prosessen fant de hovedrolleinnehaveren Pîtâ på en homsebar, mens resten av skuespillerne var stort sett amatører og venner av Matsumoto. I senere intervjuer sier Matsumoto selv at han har vanskeligheter for å skille virkeligheten fra fiktive konstruksjoner i filmen.

Funeral Parade of Roses var en av de første filmene som ble laget under det japanske produksjonsselskapet ATG (Art Theatre Guild). Selskapet startet opprinnelig som et uavhengig byrå som distribuerte utenlandske filmer til Japan. Unge eksentriske filmentusiaster fikk med andre ord god tilgang til å følge med på den eksplosive filmutviklingen som pågikk rundt om i verden på 1960-tallet. Samtidig møtte de store filmstudioene i Japan stor nedgang rundt disse tider, og måtte etter hvert stille større krav til hvilke produksjoner som skulle få støtte til å gjennomføres. Dette førte til at de mest eksperimentelle filmskaperne i større grad grupperte seg rundt ATG. Inspirasjonen som ATG tilbød, samt de kunstneriske visjonene blant tilhengerne og samholdet mellom dem førte etter hvert til at ATG startet som et eget produksjonsselskap. De begynte å produsere og distribuere japanske filmer som ble avvist av de store filmselskapene.

Med Funeral Parade of Roses var Matsumoto dessuten langt forut for sin tid i skildringen av seksualitet og vold på skjermen. Filmen har mange hallusinatoriske scener, for ikke å snakke om humoristiske innslag som da en gjeng transvestitter og «drag queens» går felles på urinal. Det er også en merkelig kampscene mellom to av transvestittene hvor aggresjonen får utløp i form av hylende tegneseriebobler. Filmen er også urovekkende og voldelig til tider, så hvis sluttscenene blir for voldsomme, er det bare å knipe ett øye igjen. Vi ønsker uansett velkommen til visningen av Funeral Parade of Roses, en sjokkerende og genial film som dessverre aldri har fått den oppmerksomheten den fortjener.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.