Home » La Notte

La Notte

vlcsnap-2014-01-12-23h34m51s55Tittel: La Notte
Manus: Michelangelo Antonioni, Ennio Flaiano, m. fl.
Foto: Gianni Di Venanzo
Musikk: Giorgio Gaslini
Medvirkende: Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Monica Vitti m.fl.
Produksjonsår: 1961
Nasjonalitet: Italia
Språk: Italiensk tale, norske undertekster
Spilletid: 115 min.
Visningsformat: 35mm

-Hvem skrev det? -Du gjorde det.

La Notte åpner med et forbløffende opptak der det virker som om kameraet synker ned utenfor et leilighetskompleks med glassvegger, men likevel aldri nærmer seg bakken. Deretter møter vi den suksessrike forfatteren Giovanni (Mastroianni) og hans kone Lydia (Moreau), som sammen bor i Milanos fasjonable strøk. Etter et sykehusbesøk hos en døende venn, blir Lydia forbannet på sin mann hvorpå de drar hver sin vei. Det er åpenbart en del hindringer i veien fram til ekteskapelig harmoni mellom Giovanni og Lydia. Paret har slått seg til ro, tause og rutinemessige, de har låst seg selv inne i et ekteskapsfengsel.

Den sentrale scenen fra La Notte er festen hvor Giovannis bok lanseres. Selskapet og rammene rundt skildres på en dyster og overfladisk måte. I løpet av natten stilles Giovanni og Lydia ovenfor hjertesorg, desperasjon og personlig tap. Da de heller ikke er i stand til å komme i kontakt med sine egne følelser, er de dømt til å innse ekteskapets ufravikelige skjebne. Skuespillerprestasjonene er av verdensklasse. Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau og Monica Vitti tolker rollene på utsøkt vis.

Etter mer enn et dusin spillefilmer mellom begynnelsen av 1940-årene og 1950-årene ble Michelangelo Antonionis internasjonale ry befestet med L’Avventura (1960), den første av tre filmer som tok for seg temaer om bevissthet, fremmedgjøring, modernitet og middelklasseprivilegier i det italienske samfunnet. De lange tagningene, kulissene, design- og arkitekturdetaljene og forholdet mellom hovedpersonene forsterker det tematiske budskapet om det moderne menneskets angst. La Notte og L’eclisse (1962) er begge seiers-hymner til isolasjon, tomhet, eksistensiell likevekt, håpløshet og den sosiologiske utviklingen av modernitet.

La Notte står som et av de virkelige store verkene fra 60-tallet, og regnes som et av Antonionis store filmatiske verk. Filmen merket en tydelig utvikling i Antonionis karakteristiske stil og banet videre vei for klassikere som Den røde ørkenen (1964) og Blowup (1966). I 1985 ble Antonioni rammet av slag som delvis lammet ham og som fratok ham taleevnen. Til tross for dette fortsatte han å lage filmer helt fram til hans død i 2007.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.