Home » 11.11 – Eddie & Suzanne

11.11 – Eddie & Suzanne

Eddie-SuzanneOriginaltittel: Eddie & Suzanne
Manus: Arild Kristo
Foto: Arild Kristo
Medvirkende: Sverre Horge, Yvonne Sparrbåge, Lauritz Falk m.fl.
Produksjonsår: 1975
Nasjonalitet: Norge
Språk: Norsk tale, utekstet
Spilletid: 89 min.
Visningsformat: DCP

Born to be wild

Norge er dessverre en nasjon med en altfor stor andel av éngangsregissører, og sjeldent er det mer beklagelig enn i tilfellet Arild Kristo. Kristo laget to kortfilmer på 60-tallet, Undergrunnen (1966) og Kristoball (1967) som begge vitnet om et enestående regissørtalent. Kristo slet imidlertid med å få statlig støtte til sine filmer, men etter syv års anstrengelse og en katastrofal periode med trusler fra det offentlige om å ta over filmprosjektet, kunne Kristo endelig levere fra seg Eddie & Suzanne i 1975. Hele fjorten land kjøpte opp filmrettighetene før norgespremieren, men mottakelsen ble heller lunken. Mange mente at filmen ga et falskt bilde av myndighetene, at den var for urealistisk og deprimerende, drevet av lite dialog og overdrevent fine og kunstneriske bilder. Det var kun et fåtall som oppfattet hva Kristo hadde forsøkt å gjøre – å skape et moderne eventyr ut i fra 1960-årenes idealer med det visuelle som historiens bærende element.

Hovedpersonen Eddie har akkurat sluppet ut fra fengsel, hvor han har sonet ferdig en mindre dom for narkotikabesittelse. For å flykte fra sitt tidligere liv setter han seg på motorsykkelen og reiser til Sverige. Her møter han tilfeldigvis politimesterens datter, Suzanne, på et diskotek. Vakker musikk oppstår. Politimesteren er imidlertid ingen spøk, der han vandrer rundt i gatene med pisk og ridestøvler anført av en glefsende schæferhund. At Suzanne begynner å omgås Eddie er definitivt ikke etter politimesterens ønske. Videre utvikler historien seg som en «Bonnie & Clyde»-aktig roadmovie, hvor Suzannes far stadig er hakk i hæl for å stikke kjepper i hjulene for ungdommens råskap.

Eddie & Suzanne er en enkel og stilisert film, og Kristo selv mente at filmen skulle ses som et moderne filmeventyr og en filmallegori, snarere enn et seriøst drama. Det allegoriske preget forsterkes av en nærmest anti-psykologisk menneskeskildring, hvor alle karakterene blir stiliserte og uten særlig psykologisk dybde. Personene blir derfor tegn eller emblemer i en enkel allegorisk form, hvor historien først og fremst fortelles i gripende stemningsbilder. Dette gjør Eddie & Suzanne til en film som nærmest kreves å bli sett på stort lerret.

Til tross for at Kristo aldri fikk laget noen flere spillefilmer, har han hatt stor innflytelse på den modernistiske brytningsperioden i norsk film på slutten av 1960-tallet og begynnelsen av 70-tallet. Eddie & Suzanne hører egentlig med til denne brytningsperioden, selv om premieren først kom i 1975, sammen med filmer som Pål Løkkebergs Liv (1967) og Exit (1970), og Erik Løchens Motforestilling (1972).

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.