Home » 18.11 – Regissørbesøk med Dag Johan Haugerud!

18.11 – Regissørbesøk med Dag Johan Haugerud!

Som-du-ser-meg-bilde-1Tittel: 16 levende klisjeer + Det er meg du vil ha + Som du ser meg
Manus: Dag Johan Haugerud; Sonja Evang; Dag Johan Haugerud
Foto: Dag Johan Haugerud; Cecilie Semec; Kim Hiorthøy
Musikk: Peder Kjellsby
Medvirkende: Henriette Steenstrup, Andrea Bræin Hovig, Andrine Sæther, Ane Dahl Torp m.fl.
Produksjonsår: 1996; 2012; 2014
Nasjonalitet: Norge
Språk: Norsk tale
Spilletid: 175 min.
Visningsformat: DCP

Meg, meg selv og jeg. Og så du, da.

Bergen Filmklubb vier en kveld til en av Norges mest spennende filmskapere, Dag Johan Haugerud. Med sine to siste filmer har han vist seg som en særegen kronikør av den norske middelklassen med sin stilfulle, underfundige, observerende fortellerstemme, ispedd en god dose subtil, intelligent humor.

Vi starter kvelden med en ganske ukjent kortfilm. Ynge Sæther arrangerte på 1990-tallet en privat festival for filmer skutt på 8 mm-kamera. Dag Johan Haugeruds film, 16 levende klisjeer (1996), var så god at den ble blåst opp til 35mm og fikk kinodistribusjon. Filmen består av 16 tekstplakater av typen «jente tenker på fag og sex» og «type som er ute etter øl og damer» etterfulgt av 16 mennesketyper som skal illustrere teksten.

I Det er meg du vil ha (2014) møter vi Henriette, en tidligere lærer på rundt de førti, som gjenforteller en livsdefinerende hendelse som skjedde ti år tidligere. Den unge lærerinnen hadde akkurat overtatt en ny åttendeklasse, og trivdes i jobben. Hun skulle gifte seg med ungdomskjæresten, selve inkarnasjonen av en svigermors drøm, som snart var ferdig utdannet prest. I det siste hadde hun imidlertid begynt å tvile på om hun egentlig følte det hun burde føle for ham. Samtidig merket hun at uventede og vanskelige følelser vokste frem i henne, i form av en stadig eskalerende dragning mot den 15 år gamle eleven Daniel. Hvor går grensen mellom kjærlighet og overgrep?

Som du ser meg (2012) har en del likhetstrekk med Det er meg du vil ha, men spilles ut i en langt større skala. Her blir vi tilskuere til tre ulike historier hvor hovedpersonene ledes ut på den eksistensielle glattisen, når dagliglivets trygge rutiner rykkes ut av sin naturlige orden. En sjenert sykepleier må være mentor for en ung sykepleierstudent som ikke oppfører seg som hun skal. En innadvendt oversetter, kjent for å befatte seg med smal tysk litteratur, blir bedt om å oversette en chicklit-roman. En godt voksen kvinne og hennes datter blir plutselig tilbudt en svært stor pengesum fra kvinnens velstående svigerinne.

I tillegg til at de tre historiene spilles ut hver for seg, fortelles de også på et annet plan: En fjerde, overordnet historie viser nemlig en forfatter som leser dem inn som noveller til sin nye lydbok. De fire handlingene foregår også på samme dag, noe som gjør Som du ser meg til en eksperimenterende flettverksfilm. Også i Det er meg du vil ha utforsker Haugerud filmmediet gjennom at selve historien formidles som en fortalt monolog, mens alt vi får se er Henriette som sitter på kjøkkenet og forteller.

Filmene preges av naturlige og troverdige karakterer, gestaltet av flere av landets dyktigste skuespillere. De støtter seg på gode manus, hvor dialogen på subtilt vis røper hovedpersonenes personlighet, deres oppfatning av seg selv og verden rundt, deres usikkerhet og stolthet. Haugerud besitter en dyp forståelse av mellommenneskelige relasjoner i dagens samfunn, fremført med en nærmest lekende letthet. Slike filmer er vi ikke bortskjemt med her i Norge.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.