Home » 30.08 – 8 1/2

30.08 – 8 1/2

8-1-2-1963-05-gTittel: 8 ½
Originaltittel: Otto e mezzo
Manus: 35 mm, sort-hvitt, 2 t 18 min. 15 år. ASA NISI MASA!
Foto: Gianni Di Venanzo
Musikk: Nino Rota
Medvirkende: Marcello Mastroianni, Anouk Aimée, Sandra Milo, Claudia Cardinale
Produksjonsår: 1963
Nasjonalitet: Italia
Språk: Italiensk, norske undertekster
Spilletid: 138 min.
Visningsformat: DVD

ASA NISI MASA!

8 ½ åpner med et mareritt: Filmens hovedperson, regissøren Guido, står fast i en trafikkork i en tunnel. Blikkene han møter i bilene rundt seg er tomme og uttrykksløse. Plutselig fylles bilen med eksos; han forsøker å komme seg ut, men bilen vil ikke tillate det. Med nød og neppe makter han å unnslippe gjennom en glipe i vinduet, hvoretter han svever opp i luften, over de andre bilene og ut i friheten, for bare minutter senere å bli dratt ned på jorden igjen av sin produsent og en katolsk prest.

En Jung eller en Freud ville nok hatt ett og annet å si om Guidos drømmer og visjoner, men en ting er hvert fall sikkert: Han sliter. Han er overarbeidet og under press. Han sliter med filmen han er i gang med å lage, som han har mistet interessen for. Til alle døgnets tider blir han bombardert med spørsmål han verken kan eller vil svare på. Han sliter med kjærligheten: mens filmingen pågår blir han nødt til å sjonglere elskerinnen Carla, kona Luisa, og andre vakre, unge skapninger som nødvendigvis dukker opp på et filmsett. Elsker han egentlig noen av dem?

Federico Fellini hadde ingen klar idé om hva slags film han skulle lage da han satte i gang med 8 ½. Etter høydepunkter som La Strada (1954) og La Dolce Vita (1960) hvilte et ikke ubetydelig press på hans skuldre. Usikkerheten rundt produksjonen plaget ham stort, inntil en tanke slo ham: hvorfor ikke ta utgangspunkt i nettopp dette? Hvorfor ikke lage en film om en regissør som ikke lenger vet hva slags film han egentlig ville lage? Nettopp dette gjorde han, og det selvbiografiske aspektet merkes over alt. Metafilmen fikk tittelen 8 ½, etter antallet filmer han hadde regissert på det tidspunktet. I filmens hovedrolle plasserte han Marcello Mastrioanni, ikledde ham sin egen sorte dress og hatt, og tilla ham sine egne tanker, kvaler og arbeidsmetoder. Handlingen skulle følge forberedelsene til filmen, samt vise regissørens barndomsminner, drømmer og tankesprang.

Det han til slutt sto igjen med var en mangslungen film om livet, døden, kjærligheten, religion og, ikke minst, filmens natur. 8 ½ er utfordrende, filosofisk, poetisk, rørende, morsom, og like deler pessimistisk og livsbejaende. Dens innflytelse kan knapt undervurderes: se bare på filmer som Francois Truffauts La Nuit Américaine (1973), Woody Allens Stardust Memories (1980) eller Peter Greenaways 8 ½ Women (1999), for å nevne noen.

Nevnte Truffaut skrev forresten følgende etter å ha sett filmen i 1963: ”Fellinis film er så helhetlig, så enkel, så vakker, og så ærlig som den Guido, i 8 ½, ønsker å lage”.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.