Home » 14.10 – Stumfilmkonsert: Mannen med filmkamera + 3-Iron

14.10 – Stumfilmkonsert: Mannen med filmkamera + 3-Iron

man-with-a-movie-camera1Originaltittel: Chelovek s kinoapparatom
Manus: Dziga Vertov
Foto: Mikhail Kaufman
Musikk: 3-Iron
Produksjonsår: 1929
Nasjonalitet: Russland
Spilletid: 68 min.
Visningsformat: 16mm

Etter Den russiske revolusjon i 1917, hadde Lenin erklært film som «den viktigste kunstformen», og viste især til dens potensiale som budbringer fra bolsjevikene til folket. Om de så ikke var sanne bolsjeviker, var mange postrevolusjonære sovjetiske regissører likevel tiltrukket av ideen om å bryte seg løs fra den gamle orden og skape film som kunne sees av og settes pris på av det voksende proletariatet. Den sovjetiske avantgardisten Dziga Vertov var blant disse: han ønsket å skape det han kalte revolusjonær kino, som skulle reflektere den nye ordens ideer ved å finne opp og/eller benytte seg av da revolusjonære nye filmteknikker. Blant disse kan dobbelteksponeringer, splittsceneteknikk og ekstreme nærbilder nevnes. Ved dette skulle han ta avstand fra den tradisjonelle borgerlige fortellerstilen, som han mente var forsøplet og klisjéfylt.

Mannen med filmkameraet dokumenterer en vanlig dag i Odessa fra morgen til kveld. Filmen er en hyllest til dokumentarens sensasjonsverdi, og skulle ifølge filmens introduksjon være en skildring av ekte hendelser uten hjelp av en historie eller teater. På denne måten, mente Vertov, skulle filmen skape et internasjonalt og absolutt filmspråk basert på sin fullstendige skilnad fra teaterets og litteraturens sådan. Som konsekvens måtte film skapes uten manus, uten kulisser, uten mellomtekster og uten instruerte skuespillere. Videre omarrangerte han scener for å frigjøre dem fra konsepter om årsak og virkning, og filmet fotografene som spilte inn nettopp Mannen med filmkameraet for å eksponere selve filmskapningsprosessen. Med andre ord understreker han filmkameraets og -mediets evne til å kunne gjøre nær hva som helst, samt en tanke om at alt er mulig; en ikke helt usannsynlig parallell til Vertovs tanker om den ferske Sovjetunionen.

Stumfilmkonsert: 3-iron er en konstellasjon satt sammen for å gjøre legendariske «Man with a movie camera». Stumfilmkonserten blir en reise i ambiens, støyete minimalisme og improvisasjon: En moderne finish på Dziga Vertovs verk fra 1929. Musikerene kjenner hverandre godt fra før gjennom prosjekter som «Línt» og «Stein, Saks, Tapir», og var alle med når nevnte Línt i fjor gjorde Walter Ruttmanns klassiker «Berlin: En storbysymfoni».

Eirik Marinius Sandvik: Gitar, vokal, elektronikk

Jard Hole: Slagverk, Gitar, FX

Mads Solberg: Keys, Sampling”

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.