Home » Samlerne og jeg

Samlerne og jeg

Tittel: Samlerne og jeg
Originaltittel: Les glaneurs et la glaneuse
Manus: Agnès Varda
Foto: Angès Varda, Laurent Pineau
Musikk: Joanna Bruzdowicz
Medvirkende: Agnès Varda, Bodan Litnanski, François Wertheimer m.fl.
Produksjonsår: 2000
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk tale, norske undertekster
Spilletid: 78 min.
Visningsformat: 35mm

Dumpster diving før det var hipt

Picture320091121091113«Det er den unge moabittkvinnen som fulgte med Noomi hit fra Moab. Hun ba: La meg få plukke og sanke aks mellom kornbåndene etter onnefolkene! Hun kom i dag tidlig og har stått her helt til nå. Bare en liten stund har hun vært inne og hvilt.»

Sitatet er hentet fra Det gamle testamentet og beskriver enken Rut i en scene hvor hun sanker restene etter bøndenes innhøsting. Uten å trekke noen videre paralleller mellom Bibelen og Agnès Vardas dokumentar Samlerne og jeg, forteller scenen oss hvilken urgammel tradisjon regissøren her retter søkelyset på. Rut var en tidlig «glaneuse», en samler. Med sitt håndholdte digitalkamera tar Varda oss med på en personlig reise for å møte noen av dagens «glaneurs».

Filmen skaper et interessant portrett av de som lever av det andre kaster. Alle er de ulike mennesker og alle har de sine egne grunner for å gjøre det de gjør: Noen fordi det er gøy, andre gjør det av nød, noen gjør det i sinne, andre på pur djevelskap. Noen gjør det for å kunne ha mat på bordet, og atter andre for å bruke det til kunst. Samlet gir filmen et viktig perspektiv på konsekvensene av forbrukersamfunnet, og gir stemme til de som lever i randsonene av det. I tillegg danner den et bilde av Frankrike anno år 2000 – et bilde som femten år senere kun har fått hardere linjer og skarpere kontraster.

Agnès Varda er en ringrev i fransk film og gjorde sin debut allerede i 1954. Hun var en del av den franske nybølgen på 1960-tallet og markerte seg med filmer som Cléo de 5 à 7 (1962) og Le Bonheur (1965). Hennes filmatiske stil oppsummeres i begrepet «cinécriture», en sammenfatning av ordene «cinema» (film) og «écriture» (skrift). Begrepet peker på hennes litterære innflytelser og prosjekt om å bruke kameraet som penn. Med dette i mente kan man sammenligne Samlerne og jeg både med dagbok- og essaysjangeren. Den er utprøvende og eksperiementell, personlig og reflekterende. Det er en politisk, men samtidig underholdende film, gjennomsyret som den er av Vardas egen eksentriske humor og entusiasme.

Since ancient times, so-called gleaners have been gathering the leftovers from the farmers’ harvest. In her award-winning documentary The gleaners and I, Agnès Varda takes the viewer on a personal journey to meet some of the gleaners of today, operating in both rural and urban parts of France. An entertaining portrait of an ancient tradition, but also of social differences in modern French society.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.