Home » Sykkeltyvene

Sykkeltyvene

Originaltittel: Ladri di biciclette
Manus: Cesare Zavattani, Vittorio De Sica m.fl.
Foto: Carlo Montouri
Musikk: Alessandro Cicognini
Medvirkende: Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carrell m.fl.
Produksjonsår: 1948
Nasjonalitet: Italia
Språk: Italiensk, undertekster
Spilletid: 93 min.

Uten sykkel duger helten ikke

Sykkeltyvene (1948) av Vittorio de Sica regnes som et av de viktigste verkene i den italienske neorealismen. Denne filmretningen hadde fokus på å fange virkeligheten i størst mulig grad. Filmen er skutt i virkelige bygater, det tas hovedsakelig i bruk amatørskuespillere, og filmstilen er upolert og røff. I tråd med neorealismen, fokuserer også Sykkeltyvene på tema som fattigdom og sosiale skiller. Filmen ble i 1952 kåret til tidenes beste film av det anerkjente filmtidsskriftet «Sight & Sound», samtidig som den vant en æres-Oscar før det i det hele tatt fantes en egen kategori for fremmedspråklige filmer.

Sykkeltyvene utspiller seg i Roma, hvor fattigdom og arbeidsledighet er et stort problem etter andre verdenskrig. Etter to år som arbeidsledig, får hovedperson Antonio Ricci seg endelig jobb som plakatklistrer, et arbeid som er avhengig av sykkel som fremkomstmiddel. Jobben trues imidlertid da en gatetyv stjeler sykkelen til Antonio. En desperat og nærmest mulig jakt etter tyven og sykkelen starter, da han ikke har råd til en ny sykkel.

Filmen er visuelt relativt enkel, men samtidig slående. Det samfunnskritiske innholdet står sentralt – en kritikk av et samfunn hvor arbeidere tvinges til kriminalitet. Nettopp denne tydelige samfunnskritikken i neorealismens filmer førte til at sjangeren var lite populær blant myndighetene i Italia. Neorealismen spiller allikevel en viktig rolle i filmhistorien, da den inspirerte en rekke andre filmer og sentrale filmskapere. Regissør Vittoria de Sica lagde også en rekke andre sentrale neorealistiske filmer, som Miraklet i Milano (1951) og Umberto D. (1952).

Dette unike dramaet skildrer den desperasjonen som rådet i Italia i etterkrigstiden, og er en historie hvor håpet og overlevelsesinnstiktet er vesentlig for å komme seg videre i livet.

Bicycle Thieves (1948) is one of the most central films in italian neorealism, a genre that highly affected the development of films world wide. The plot takes place in the streets of Rome, where the main character Antonio Ricci gets his bike stolen. This starts an desperate hunt for his bike and the thief – a bike he depends on to do his job.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.