Home » Conspirators of Pleasure

Conspirators of Pleasure

14063855_10154250350120465_3375514101596100018_nTittel: Conspirators of Pleasure
Originaltittel: Spiklenci slasti
Manus: Jan Svankmajer
Foto: Miloslav Spála
Medvirkende: Petr Meissel, Barbora Hrzánová, Gabriela Wilhelmová m.fl.
Produksjonsår: 1996
Nasjonalitet: Tsjekkia
Språk: Tsjekkisk tale, norske undertekster
Spilletid: 85 min.
Visningsformat: 35mm

Nytelsens indre sirkel følger seks karakterer – hver og en styrt av sine bisarre fetisjer. I konstant frykt for å oppdages, jobber de i vei med sine hemmelige prosjekter. Den velkledde hybelboeren lager seg et kostyme, kioskeieren lodder elektronikk bak skranken, og den velfriserte kleptomanen gjennomsøker byen etter de rette byggematerialene. Veier krysses og historier flettes sammen på uventet vis som følge av karakterenes uvanlige lyster. Hvem sendte det kryptiske brevet? Og er de bare paranoide, eller har postbudet et hint av hån i blikket? Kjenner hun detaljene om deres private og intime forretninger? Etter hvert blir fantasi og virkelighet verre og verre å skille – både for seeren og fetisjistene – ettersom deres prosjekter nærmer seg sine absurde klimaks.
 
I Conspirators of Pleasure – eller Nytelsens indre sirkel, som den altså heter på norsk – utforsker Svankmajer lengsel, seksualitet og det primale gjennom et sett med, mildt sagt, introverte karakterer. Fetisjistene gir seg i kast med sine prosjekter i henrykt og desperat kåtskap. Verdenen rundt dem er av ingen interesse for annet enn å tjene deres mørke lyster. Til tross for disse lystene kan Svankmajers karakterer lett relateres til våre egne handlingsmønster og holdninger i våre mest primale stunder.
 
Nytelsens indre sirkel fremviser Svankmajers svært særegne filmstil. Her benyttes og kombineres en rekke uortodokse film- og lydteknikker som fast-motion, dubbing, jump-cuts og stop-motion til strålende resultater. Filmen har en sterkt visuell fortellerstil, med lite til ingen verbal dialog. Noe som fungerer godt til å formidle rollefigurenes fetisjer og lengsler. Bildets lavbudsjetts-preg og den flittige bruken av naturlig lys spiller fint sammen med den private, grovhugde handlingen. I en annen regissørs hender kunne dette fort blitt en tung og ubehagelig film å fordøye, men gjennom Svankmajers lekne regi faller det en slags mørk munterhet over verket.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.