Home » Laurence Anyways

Laurence Anyways

LawrenceAnywaysOriginaltittel: Laurence Anyways
Manus: Xavier Dolan
Foto: Yves Bèlanger
Musikk: Noia
Medvirkende: Melvil Poupaud, Suzanne Clément mfl.
Produksjonsår: 2012
Nasjonalitet: Canada, Frankrike
Språk: Fransk
Spilletid: 168 min.
Visningsformat: DCP

Den unge, kanadiske regissøren Xavier Dolan har med rette blitt omtalt som et vindunderbarn, og har som 26-åring allerede hatt fire filmer under Cannesfestivalen. Hans seneste, Mamma, ble premiert med Jury Prix som han oppsiktsmessig delte med Jean Luc Godard. Året etter satt Dolan selv i juryen for hovedkonkuransen.

Regissørens foreløpige hovedverk, Laurence Anyways, er et ekte auteurverk og Dolan har hatt en finger med i spillet i mange av filmens faser. I rulleteksten står han kreditert både med regi, manus, produsent, klipp og kostymedesign. Filmen er ekstremt ambisiøs og markerer Dolans overgang fra å være en skaper av små, uavhengige filmer til å bli en av de mest interessante filmskaperne som finnes idag.

Filmen er en episk skildring av et forhold som utspiller seg gjennom hele 90-tallet. Paret som portretteres, Laurence og Frederique, klarer ikke å gi slipp på hverandre, selv når Laurence bestemmer seg for at han er født i feil kropp. Filmen er like mye et portrett av et kjærlig, dysfunksjonelt forhold som det er en utforskning av identitet. Uten å bagatellisere de utfordringene og fordommene Laurence møter, plasserer Dolan Laurences historie inn i en større sammenheng og stiller spørsmål om konformitet, kjærlighet og selvrealisering. Den gjennomgående inderligheten mellom filmens hovedkarakterer er et resultat av de prisbelønnede rolletolkningene av Melvil Poupaud og Suzanne Clément.

Laurence Anyways er en stilistisk utblåsning av oversaturerte tablåer omsvøpt av kitschy poplåter, filmet i ekstra sakte slow motion. Filmen er Dolans mest ekspresjonistiske, og er nødvendig å se på et stort lerret for å nyte i det fulle. De spennende musikkvalgene har vært et gjennomgående kjennetegn ved Dolans filmer, og Laurence Anyways er intet unntak. Filmen bugner over av romantiske synthpoplåter fra åtti og nittitallet, iblandet kontemporær popmusikk og klassiske verker fra Beethoven og Brahms.

Filmen ble aldri distribuert på norske kinoer og Bergen filmklubb ønsker med dette å gi sine medlemmer en sjanse til å utforske det foreløpige hovedverket til den lovende Xavier Dolan.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.