Home » Konsertpaleet: Metropolis

Konsertpaleet: Metropolis

MetropolisTittel: Metropolis
Originaltittel: Metropolis
Manus: Thea von Harbou
Foto: Karl Freund, Günther Rittau og Walter Ruttmann
Musikk: Jørgen Larsson
Medvirkende: Brigitte Helm, Alfred Abel og Gustav Fröhlich
Produksjonsår: 1927
Nasjonalitet: Tyskland
Språk: Ingen tale, engelske tekstplakater
Spilletid: 145 min.
Visningsformat: DCP

Industrimagnaten Joh Fredersen, leder for det navnløse konsernet i fremtidsbyen Metropolis, har et problem. Det har blitt funnet tegn på faretruende planer i flere av arbeidernes uniformer, og Fredersen frykter et opprør fra de han har undertrykt i en årrekke. Hans sønn Freder blir interessert i arbeidernes sak da han blir oppsøkt av Maria, en karismatisk profetaktig skikkelse som spår at arbeiderne og overklassen trenger en megler. Freder og Maria går inn for å bedre arbeidernes kår, mens Fredersen og oppfinneren Rotwang har planer om å så splid blant massene ved hjelp av en avansert robot.

I dag er stumfilm for mange nærmest som en kuriositet å regne. Før lydfilmens inntreden baserte skuespillerne seg på oversminkede fjes med overtydelige ansiktsregistre, teatralske fakter og bunnløs lidenskap til alt som skjedde rundt dem, og det var lite rom for subtilitet og tvetydighet. Metropolis virker imidlertid ikke like datert som en del andre av datidens filmer, ogdeterflereåpenbaregrunnertilatdenfortsattblirhusketoghyllet.Foreksempelerden en av de aller første fremtidsdystopiene, for ikke å si en av de første science fiction-filmene overhodet . Uten Metr opolis hadde man neppe hat t noen B lade Runner, Terminator eller Brazil; Star Wars hadde kanskje sett helt annerledes ut, og man kan vel saktens også spekulere i om ikke Isaac Asimov ville skrevet om noe annet.

Metropolis viste dessuten tidlig hva som går an å gjøre på film, og er utover de bibelske allusjonene og det klare sosialpolitiske budskapet stappfull av futuristisk teknologi. Den enestående ekspresjonistiske scenografien er ikke bare imponerende fra et nostalgisk eller historisk ståsted, det ser regelrett spektakulært ut. Spesialeffekter var, som film forøvrig, et veldig ungt felt, og Fritz Lang utnyttet teknologiske nyvinninger til det ytterste.

Langs ekspresjonistiske kulisser kastet store kantete skygger som strakk seg lenger enn han kunne ane. Den tyske ekspresjonismen inspirerte film noir-bevegelsen og satte sitt preg på utviklingen av skrekkfilmsjangeren. Det finnes flere filmer fra den tyske ekspresjonismen som er mer outrerte i sin bruk av disse visuelle kjennetegnene enn Metropolis, men få eller ingen av dem har hatt like stor innflytelse på filmhistorien.

Vi viser den fantastiske nyrestaurerte utgaven av filmen, som ble til etter at 25 tapte minutter ble oppdaget i Buenos Aires i 2008. Som en understreking av Metropolis’ status som en filmatisk milepæl arrangerer Bergen filmklubb en visning av filmen på vår stiftelsesdato, 8. desember, i Bergen kinos storsal, med levende musikalsk akkompagnement.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.