Home » Landmark: Exit Through the Gift Shop

Landmark: Exit Through the Gift Shop

Exit through the gift shopTittel: Exit Through the Gift Shop
Originaltittel: Exit Through the Gift Shop
Musikk: Roni Size
Medvirkende: Banksy, Space Invader og Mr. Brainwash
Produksjonsår: 2010
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk tale
Spilletid: 87 min.
Visningsformat: Blu-ray

Når det endelig lages en dokumentarfilm om gatekunstens historie, var det vel helt naturlig at den skulle komme fra Banksy. Den opprinnelige planen var at en mann ved navn Thierry Guetta skulle lage en film om Banksy, men som Banksy selv sier: Det viste seg at Guetta var mye mer interessant. Og allerede der begynner metanivåene å stables.

Guetta var en av disse etterdilterne som til stadighet er å finne rundt gatekunstnere, personer som – uten nødvendigvis å skape noe selv – forelsker seg i spenningen og skapergleden til de rundt seg. Det spesielle med Guetta er at han har et avhengighetsforhold til å filme hver eneste lille banale ting som skjer rundt ham. Helt siden han ble hektet på gatekunst under et besøk hos sin fetter i Paris, den nå notoriske mosaikkunstneren Space Invader, har han på nesten krigsdokumentarisk vis dokumentert sentrale skikkelsers bevegelser og kunstverk. Samtidig var samarbeidet mellom Guetta og kunstnerne symbiotisk av natur. Kunstverk hvislevetidvanligvishvilerpårengjøringsarbeidernesogkommuneadministrasjonensnåde kunne nå foreviges.

Det viser seg dog at Guettas filmatiske evner ikke helt lever opp til mengden av opptak. Banksy tar da i stedet over dokumentarprosjektet, og klarer i vanvare å få Guetta til å la sin kreativitet ta en ny retning – som kunstneren Mr. Brainwash. I ånden til gatekunstneren Shepard Fairey, mannen bak det ikoniske Obama-portrettet, har Mr. Brainwash innsett at verkene hans «får reell makt fra oppfattet makt». Målet er intet mindre enn å skape en av de største og mest ambisiøse kunstutstillingene Los Angeles har sett.

Exit Through the Gift Shop er en dyktig konstruert kommentar til kommersialiseringen av kunst. Den gir ikke bare et godt innblikk i den menneskelige tørsten etter å uttrykke seg og hvordan den balanserer på selvhevdelsens knivsegg, men også de bakenforliggende strukturene og det økonomiske systemet den skaper. Det problematiseres også hva som skjer når man warholer kunsten, og hvordan spekulasjon og suggesjon påvirker et kunstverks verdi. I så måte blir den en avsløring av godtroenheten til massene som til stadighet omfavner en selvskapt kreativ persona. Metanivåene gjør at filmen fremstår som en gigantisk trompe l’oeil – den føles som en dokumentar, men er det filmen eller virkeligheten som er regissert?

Uavhengig av spørsmålene vi sitter igjen med etter filmen, er den et monumentalt portrett av den subversive, skøyeraktige gatekulturen – herlig akkompagnert av Richard Hawleys pophymne «Tonight the Streets Are Ours».

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.