Home » A Zed & Two Noughts

A Zed & Two Noughts

A Zed and Two NoughtsTittel: A Zed & Two Noughts
Originaltittel: A Zed & Two Noughts
Manus: Peter Greenaway
Foto: Sacha Vierny
Musikk: Michael Nyman
Medvirkende: Brian Deacon, Eric Deacon og Andréa Ferréol
Produksjonsår: 1986
Nasjonalitet: Storbritannia
Språk: Engelsk tale
Spilletid: 1986 min.
Visningsformat: 35mm

Etter en tragisk bilulykke mister to tvillinger sine koner. På sykehuset ligger sjåføren av den andre involverte bilen. Hun har måttet amputere det ene beinet, og bestemmer seg for å bli kvitt det andre fordi det ser så ensomt ut. Tvillingene begynner gradvis å innlede et bisart trekantforhold til denne kvinnen, hvor symmetriens estetikk virker som en sterk tiltrekningskraft.

Filmskaper Peter Greenaway har ofte hatt en svært konkret innfallsvinkel til historiefortelling. Mange av hans filmer tar utgangspunkt i én bestemt artefakt eller idé som hovedkarakteren er fullstendig besatt av. I Arkitektens mage (1987) er hovedpersonen Kracklite opphengt i arkitekten Boullées ovale former, noe han overfører til en manisk fascinasjon for sin egen mage. I The Pillow Book (1996) får Nagiko et symbol tegnet i ansiktet, og begynner en desperat søken etter en kropp hun kan bruke som papir. I Drowning By Numbers (1988) fungerer tallene som historiens prosjektil. Fra 1 til 100 dukker de opp som visuelle og verbale bevis på bindeleddene mellom to hendelser. Ut ifra Greenaways besettelser vokser det grener av underhistorier som til slutt danner komplekse narrative puslespill.

Innfallsvinkelen til A Zed & Two Noughts, også omtalt som Z00, er litt annerledes, hvilket gjør den ekstra spennende. Av mange har den blitt beskrevet som tre filmer fortalt som én. Det er først og fremst en historie som beskriver mentale og fysiske forhold mellom tvillinger. Som i Cronenbergs Dead Ringers er det tanken på å kunne dele besettelser med seg selv som danner grunnlaget for dette tvillingparets psykologi. I denne sammenhengen får symmetriens stimulerende effekt. Men Z00 er også en helt annen film. Det er en film om hver enkelt dyrearts betydning for økosystemet, med en vitenskapelig fascinasjon for forråtnelsesprosessen. Etter å ha mistet sin kone tilbringer en av tvillingene ukesvis alene i en kinosal med David Attenboroughs monologer som en slags brutal trøst. Han gjennomfører selvstendige eksperiment, og bestemmer seg for å frigjøre dyrene fra dyrehagen. I tillegg til å fortelle disse overlappende historiene har Z00 blitt omtalt som en hyllest til Vermeer, barokkens mester i lysbruk. Filmen består av sekvenser med flere titalls ulike lysinnstillinger som vekselvis fremhever alle detaljer i et rom.

På en finurlig måte lykkes Greenaway i å samle alle disse trådene til et helhetlig og meningsfylt manifest. Han benytter seg som vanlig av de selvskrevne stiliserte tablåene, akkompagnert av pompøse Nyman-stykker, men dette teatralske ytre hviler på en realisme med grunnlag i tyngre psykologiske teorier. Med Z00 har Greenaway bygget en egen Noahs ark, hvor han frigjør og oppbevarer alle sine hjertebarn, og redder dem fra tidens fordervelse. Hans evne til å omforme et fullstendig psykotisk utgangspunkt som kunne dannet grunnlaget til tre omfattende manus, til en konsistent helhet, gjør han til tvangstankenes mester – en slags kontrollert autist som smelter sammen alle tilsynelatende uforenlige ideer istedet for å filtrere enkelte av dem bort.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.