Home » Douglas

Douglas

douglasTittel: Douglas
Originaltittel: Douglas
Manus: Haavard Haavardsholm
Foto: Knut Gløersen
Musikk: Egil Monn-Iversen
Medvirkende: Rolv Wesenlund
Produksjonsår: 1970
Nasjonalitet: Norge
Språk: Norsk tale
Spilletid: 90 min.
Visningsformat: 35mm

Etterretningsagenten Douglas vier sitt liv til jobben, og utfører den med nøktern dyktighet. Han er overbevist om at han arbeider for den gode sak, et overordnet mål så høyt at han anser seg hevet over ethvert regelverk. Som agent i det hemmelige politiet kan han tillate seg å hensynsløst kaste sitt mistenksomme blikk på hvem det skulle være uten at noen stiller ham til ansvar. Han er datalagringsdirektivet personifisert, med et uavlatelig ønske om å vite alt om alle – det handler jo tross alt om rikets sikkerhet.

Douglas er et forsøk på å avromantisere den hemmelige agenten og avkle ham all mytisk selvforherligelse. Filmen er mørk, nihilistisk og ofte skremmende morsom. Som den selvtilfredse og fordomsfulle agenten møter vi Rolv Wesenlund i et annet lys enn den riksklovnen han var og er kjent for å være. Hans psykopatiske rollefigur blander profesjonalitet med perversitet, fascisme med barnslig sjalusi på en subtilt medrivende måte.

Som barneskuespiller, reiselivsskildrer, regissør og norsk films store filmanmelder, ble Pål Bang-Hansen gjennom tidene en kjent og kjær skikkelse i det norske filmlandskapet. Som NRKansatt i 40 år ble han nærmest en institusjon, men hans karriere som regissør bør ikke ignoreres. Han debuterte med Skrift i sne i 1966, som ble plukket ut til filmfestivalen i Berlin i selskap med Jean-Luc Godard. I perioden 1966 til 1979 regisserte han seks filmer, både politisk drama, komedie og thriller sto på plakaten. Blant de mest kjente titlene er Norske Byggeklosser (1972), en samfunnskritisk komedie hvor byråkrati og norsk mentalitet blir blottlagt gjennom en rekke komiske episoder, og Kronprinsen (1979), det politiske dramaet som var Bjørn Sundquists debut på lerretet. Kontroversene sistnevnte skapte har blitt trukket fram som årsaken til at Bang-Hansen etter dette aldri fikk pengestøtte til å lage en ny spillefilm. Han skrev imidlertid på filmmanus frem til hans bortgang i 2010.

Med Douglas etablerte Bang-Hansen seg som en provoserende og fengende filmskaper som med frilynte sex-scener og satirisk samfunnskritikk ble en unik stemme i norsk film. Historien er basert på Bang-Hansens relativt frie tolkning av Haavard Haavardholms roman, «De skjulte tjenester». Ironisk nok følte ikke Statens Filmkontroll at filmens helhetlige innhold kunne vises i norsk offentlighet, og klippet bort 10 meter med sex-scener. Bergen filmklubb viser filmen i uklippet versjon, inkludert en uforglemmelig scene hvor Bang-Hansen bruker et massasjeapparat for alt det er verdt.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.