Home » Hearts of Darkness

Hearts of Darkness

Hearts of DarknessTittel: Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse
Originaltittel: Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse
Manus: Fax Bahr og George Hickenlooper
Foto: Larry Carney, Shana Hagan, Igor Meglic, Steven Wacks
Musikk: Todd Boekelheide
Medvirkende: Francis Ford Coppola, Eleanor Coppola, John Milius, George Lucas, Tom Sternberg m.fl.
Produksjonsår: 1991
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk tale
Spilletid: 96 min.
Visningsformat: Blu-ray

Jungelfeber

Francis Ford Coppola red fortsatt på bølgen som fulgte Gudfaren (1972) og Gudfaren 2 (1974) da han ga seg ut på sitt neste prosjekt, et krigsepos løst basert på Joseph Conrads roman “Heart of Darkness”. Den genierklærte regissøren hadde gitt den amerikanske filmindustrien to episke filmsuksesser, og det skulle da bare mangle at mannen fikk frie tøyler og en romslig pengepung til utformingen av sitt nye prosjekt Apokalypse nå!. Galskap ville bli nøkkelordet for produksjonen, både foran og bak kamera. Den finansielle situasjonen gav dem mer eller mindre total kreativ frihet. Regissøren kastet seg dermed ut i et lite planlagt prosjekt, hvor samtlige produksjonsaspekter var under konstant utvikling. En stadig magrere Coppola skrev manus om natten og regisserte om dagen. Alkohol og andre rusmidler ble regnet som kreative katalysatorer, og hovedrolleinnehaver Martin Sheen så døden i hvitøyet da han fikk et hjerteinfarkt under en treningsøkt. Innspillingen tok 238 dager, og det ble eksponert over en million fot med film før den ble ansett som ferdig.

Det er urovekkende lett å trekke paralleller mellom den reelle Coppola og fiktive Oberst Kurtz. Begge reiste ut av sitt element, inn i jungelen, og med en hær av håndlangere til disposisjon begynte stormannsgalskapen å gripe dem. Det var øyenvitnet Eleanor Coppola, mesterregissørens kone, som dokumenterte produksjonen på film og i dagbok, og som med bekymring bemerket seg hvordan arbeidet gikk ut over Francis Ford Coppolas fysiske og psykiske helse. Det er filmmaterialet og memoarene hennes som danner grunnlaget for Hearts of Darkness’ skildring av den strabasiøse innspillingen, pepret med nye intervjuer av filmens rolleinnehavere, produksjonsstab og andre støttespillere. Samlet utgjør dette en usminket bakomfilm til et skjellsettende krigsepos.

Selv med ubegrensede ressurser kan søken etter absolutt perfeksjon bli en besettelse. Bare ett år senere ville Michael Cimino på lignende vis la sitt ego ta overhånd under produksjonen av Heaven’s Gate (1980), og med det både ødelegge sin egen karriere så vel som å senke produksjonsselskapet United Artists. Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse  gir uttrykk for kunstens bekostninger i en industri hvor én enkelt film enten kan sementere deg som genial auteur, eller gjøre deg til en bransjemessig paria.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.