Home » Lars von Triers fem benspænd

Lars von Triers fem benspænd

De fem benspændTittel: Lars von Triers fem benspænd
Originaltittel: De fem benspænd
Manus: Lars von Trier og Jørgen Leth
Foto: Dan Holmberg
Medvirkende: Lars von Trier, Jørgen Leth, Claus Nissen, Majken Algren Nielsen m.fl.
Produksjonsår: 2003
Nasjonalitet: Danmark
Språk: Dansk tale, norske undertekster
Spilletid: 90 min.
Visningsformat: Blu-ray

«Det er djevelsk!»

I 1969 lagde Jørgen Leth kortfilmen Det perfekte mennesket. Lars von Trier syntes det var en usedvanlig flott film, og dermed et perfekt utgangspunkt for å utfordre den kreative prosessen dem i mellom. Ideen er enkel: Lars von Trier ønsker å utfordre Jørgen Leth til å gjenskape denne kortfilmen fem ganger. Det som kompliserer er alle «benspændene» von Trier legger for sitt idol. Han pålegger Leth stadig mer krevende restriksjoner, og disse restriksjonene tilspisser filmens utforming.

Vi følger von Trier i samtale med Leth mellom hver film som skal produseres, filmer som spenner over kontinenter, mellom sjangre og i form. Det er usikkert hvor naturlige disse samtalene er, men filmens oppbygning tilsvarer en vanlig dokumentar. Filmens interessepunkt er uansett ikke dens egen autentisitet, men Jørgen Leths kunstneriske rolle. Fem Benspænd tar for seg auteur-rollen, både i forholdet til eget verk og tanken på den frie kunstneren – og den problematiserer ideen om filmkunstnerens rolle som frittenkende, utleverende keiser av egen film. Lars von Trier setter seg i sjefsstolen, og med godkjennelse fra Leth tar han kontroll over hans kreative utløp. Selv om Leth fortsatt bestemmer filmens utseende og hvor han ønsker å peke kameraet, er store deler av den kunstneriske friheten borte i von Triers stadig mer innsnevrende begrensninger. For å overkomme disse begrensningene må Leth arbeide på von Triers premisser, men samtidig prøve å holde Det perfekte mennesket sitt opprinnelige uttrykk og ønske ved like. Dette er ikke en enkel oppgave, men det blir tydelig gjennom filmen at denne type krenkelse kan gi overraskende kreative utfall.

Hvis ikke disse to danske mesternes verbale håndgemeng og særegne uttrykk er tilstrekkelig til å fange din interesse, burde historien om en films mange mulige retninger, filmskaperens prøvelse og den kreative prosessens mulige avromantisering være nok i seg selv.

Legg igjen en kommentar!

Vær vennlige og konstruktive.